poniedziałek, 17 września 2012

Alzacka tarta z jabłkami.


Miała być szarlotka lub jabłecznik, ale wyszło ciasto z jabłkami, dokładniej tarta, a jeszcze dokładniej - moja pierwsza tarta. Niestety nie w formie do tart, ponieważ takowej nie posiadam, ale fakt, że upiekłam ją w zwykłej tortownicy wcale nie ujął jej smaku. Wspaniałe kruche ciasto, miękkie plasterki jabłek i delikatna, rozpływająca się w ustach pianka jogurtowa. Mam nadzieję, że zachęciłam? :)
Tartę przygotowałam w wirtualnej kuchni wraz z Gin, MirabelkąLejdi, Maggie i Chantel z okazju sezonu na jabłka :).


Alzacja tarta z jabłkami /forma o średnicy 23 cm/:

Spód:
  • 220 g mąki (użyłam pszennej jasnej i pełnoziarnistej pół na pół)
  • 1/4 łyżeczki soli
  • 2-3 łyżki śmietany
  • 100 g zimnego masła (pokrojonego w kostkę)
Nadzienie:
  • 2 duże jabłka (ok. 400 g) - pokrojone w cienkie plastry
  • 50 g mąki (użyłam pełnoziarnistej)
  • 100 g cukru
  • 2 jajka
  • 170 g jogurtu naturalnego
  • kilka kropli ekstraktu waniliowego

Ze składników na spód zagnieść elastyczne ciasto i wylepić nim okrągłą formę o średnicy 23 cm. 
Piekarnik nagrzać do 200 stopni. Spód w formie ponakłuwać widelcem i podpiec przez około 12 minut (ja piekłam przez 8 bez termoobiegu - nie może się za bardzo zrumienić).
Na upieczonym spodzie ukłożyć pokrojone w plastry jabłka (w około). 
W misce zmiksować mąkę, cukier, jajka, jogurt naturalny i ekstrakt waniliowy. Zalać tą mieszanką jabłka, wstawić tartę do pierkarnika nagrzanego do 180-190 stopni i piec przez 40-45 minut (ja na ostatnie kilka minut włączyłam termoobieg, by wierzch się lekko zrumienił). 
Kroić po ostudzeniu. 


Przepis znaleziony na white plate.

23 komentarze:

  1. Mmm, pyszności :)

    Przepraszam, że Cię zagubiłam - już poprawiłam, wszystko jest na miejscu, razem ze sznurkiem do Twojej boskiej tarty :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Oj zachęciłaś - szczególnie tą pianką :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Muszę spróbować, bo uwielbiam jabłka we wszelkiej postaci:)
    A twoja propozycja naprawdę kusi wyglądem:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Wygląda pysznie.. Zrobię, a co ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Tarty wszelkiego rodzaju uwielbiam, a te z jabłkami zdecydowanie! pysznie wygląda! wręcz zachwycająco i na pewno tak smakuje. Jakoś niedawno robiłam podobną, tylko w masie miałam kremówkę, ale pomysł z jogurtem naturalnym jest o tyle fajny, ze zdrowszy :):)

    OdpowiedzUsuń
  6. wypieki z jabłkami zawsze będą pyszne ! świetna tarta ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Tarta przesliczna! A przy mace pelnoziarnistej jeszcze jest wymowka, ze przeciez zdrowa! ;):):))))))))))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Staram się do każdego wypieku dodać choć trochę mąki pełnoziarnistej... wtedy nie wyrzucam sobie, że zjadam połowę blachy :DD

      Usuń
  8. Bardzo udana tarta, az trudno uwierzyc, ze to twoj debiut, jesli chodzi o tego typu wypieki!

    OdpowiedzUsuń
  9. Jak na debiut to wygląda fantastycznie!

    Ciekawe jak smakuje...

    Pozdrawiam,
    wieczniemloda :)

    OdpowiedzUsuń
  10. upieczona - studzi się:D
    wrażenia opiszę jutro^^
    ale chyba nie muszę mówić, że BARDZO zachęciłaś, skoro wykonałam ją natychmiast...;]

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) Bardzo mnie to cieszy, teraz czekam na opinię!

      Usuń
    2. Na początku przerażenie - ocholerachybazakalec.
      A potem kroimy niepewnie - jemy - CUDO!
      Po dwóch godzinkach nie było śladu:) Zwłaszcza bratu podeszła, dawno nie widziałam, żeby tak wpierniczał jakieś ciacho:D
      Przepis DOBRY:D

      Usuń
    3. Na początku przerażenie - ocholerachybazakalec.
      A potem kroimy niepewnie - jemy - CUDO!
      Po dwóch godzinkach nie było śladu:) Zwłaszcza bratu podeszła, dawno nie widziałam, żeby tak wpierniczał jakieś ciacho:D
      Przepis DOBRY:D

      Usuń
    4. :))) Bardzo, bardzo się cieszę, że Wam smakowała!

      Usuń
  11. kocham szarlotki ale tarty z jablkami tez *.*

    OdpowiedzUsuń
  12. wygląda pysznie dzisiaj upiekę :D

    OdpowiedzUsuń
  13. Odpowiedzi
    1. Tak. Ameryki nie odkryłeś/łaś, źródło jest wyraźnie podane na koniec wpisu ;)

      Usuń

Spodobał Ci się przepis?
Skomentuj, będzie mi bardzo miło :).